Sklep internetowyRozwój handlu elektronicznego postępuje niezwykle dynamicznie. Na początku w sieci mieliśmy okazję kupować ograniczony asortyment produktów, obecnie mamy już możliwość kupienia online dosłownie wszystkiego, łącznie z usługami. Jest to także dobra wiadomość dla osób, które chcą rozkręcić swój własny biznes, jednak ciągle powstrzymują ich zbyt wysokie koszty jego prowadzenia, szczególnie na starcie.

Założony sklep internetowy to jednorazowy koszt wykonania witryny, a potem stosunkowo niskie już koszty domeny i hostingowe oraz ewentualna cena za działania promocyjne, które pozwolą na zwiększenie obrotów sklepu. Jedną z prężniej rozwijających się w sieci branż jest branża motoryzacyjna. Zobaczmy zatem na przykładzie sklepu motoryzacyjnego, jak krok po kroku założyć sklep internetowy i jaki powinien być.

Formalności

Na początku oczywiście musimy załatwić wszystkie formalności związane z własną działalnością gospodarczą. Handel w sieci prawnie jest traktowany w taki sam sposób, jak tradycyjna forma sprzedawania, więc potrzebny nam będzie własny numer NIP, REGON, a nasza firma znaleźć się musi obowiązkowo w rejestrze. Praca „papierkowa” to niestety nieodłączny element każdego samodzielnego interesu, oczywiście jeżeli tylko chcemy, możemy powierzyć to zadanie biurowi rachunkowemu, jednak wiąże się to zawsze z dodatkowymi kosztami.

Wybór wykonawcy

Po załatwieniu wszystkich spraw formalnych musimy oczywiście wybrać firmę, która wykona dla nas witrynę zakupową. Wybór nasz powinien być dokonany w oparciu o doświadczenie danego wykonawcy (możemy przejrzeć „dzieła” konkretnej firmy, zaglądając w jej portfolio) oraz o opinie, jakie wystawiają jej wcześniejsi klienci. Duże znaczenie przy dokonywaniu naszego wyboru będzie miała oczywiście zaproponowana cena, jednak w tym przypadku lepiej nie oszczędzać. Pamiętajmy o tym, że sklep internetowy to inwestycja na wiele lat, a to w jaki sposób będzie wykonana wpłynie bezpośrednio na nasz przyszły sukces. Czasem warto zainwestować więcej pieniędzy, żeby finalnie osiągnąć lepszy efekt.

Projektowanie

Kiedy wchodzimy do sklepu tradycyjnego zwracamy uwagę na czystość, na to czy wnętrze jest ładne, ciekawe, a produkty ułożone na półkach z dbałością, wygodnie dla klienta. Nie będziemy przecież sięgać po ulubiony krem, jeżeli właściciel sklepu umiejscowi go na półce pod samym sufitem. Równie zniechęceni bylibyśmy, gdyby przymierzalnia ubrań była brudna, a książki zamiast na półkach w księgarni, leżałyby na wielkim stosie na środku pomieszczenia. Nikt tak nie robi! Głównie ze względu na to, że ludzie od sprzedawców wymagają wiele. Sklepy muszą być ładne, zadbane, ważny jest klimat wnętrza, który powinien przyciągać, a nie odpychać brudem i zaniedbaniem.

W internecie natomiast za wygląd i sposób użytkowania witryny (moduły) odpowiada projekt graficzny. Najważniejszy etap projektowania serwisów internetowych, odpowiedzialny w znacznym stopniu za sukces internetowych sprzedających.

W przypadku sklepu motoryzacyjnego musimy pamiętać o tym, że grupą docelową będą głównie mężczyźni, zatem witryna powinna mieć „męski” charakter. Kolorystyka i design powinny dopasować się do branży, do asortymentu. Funkcjonalność natomiast musi ułatwić poruszanie się po sklepie, odnajdywanie produktów oraz informacji o nich i finalnie kupowanie. Zawsze pamiętajmy o tym, że nasz sklep internetowy odwiedzają bardzo różni ludzie, niektórzy mają sporą swobodę w obsłudze komputera i internetu, inni mniejszą.

Ponadto, motoryzacyjny sklep internetowy zajmuje się sprzedażą produktów bardzo „konkretnych”, dopasowanych do określonych modeli samochodów, o ściśle określonym przeznaczeniu. Powinniśmy zatem zadbać o bardzo szczegółowy opis całego asortymentu, każdej rzeczy z osobna. Poza tym ważne jest podzielenie ich na kategorie i umieszczenie modułu wyszukiwarki. Dzięki takim zabiegom ludziom łatwiej będzie odnajdowało się poszukiwane części samochodowe, itp.

Jako że modne w sieci stały się ostatnio społeczności, a ludzie lubią zaczerpnąć opinii o poszukiwanych produktach na różnego rodzaju blogach i forach internetowych, powinniśmy umożliwić im zebrania jak największej ilości informacji już z naszego serwisu. Możemy zaproponować internautom forum internetowe, czy też możliwość dodawania komentarzy do produktów. Dobrym pomysłem jest zintegrowanie sklepu z tematycznymi, bądź po prostu najpopularniejszymi portalami społecznościowymi.

Musimy również zapewnić szybką reakcję na pytania ze strony klientów, dlatego warto umieścić formularz kontaktowy na witrynie. Równie cenne i przydatne mogą być teksty lub firmy instruktażowe oraz specjalistyczne porady z tematu motoryzacji. Dzięki temu więcej osób trafi na nasz sklep internetowy, co zdecydowanie przyczyni się do zwiększenia naszej sprzedaży.

Adres i miejsce na serwerach

Po wykonaniu projektu graficznego następuje proces tworzenia strony przez programistów, informatyków. To już oczywiście nie nasza rola, a firmy wykonującej zlecenie. My natomiast musimy zadbać o to, aby nasz sklep internetowy miał adres (domenę) oraz swoje miejsce w sieci, miejsce na serwerach (hosting). Domena powinna być ściśle związana z nazwą firmy, ze sloganem, bądź z branżą motoryzacyjną. Przykładowo www.mototani.pl będzie bezpośrednio kojarzyła się z branżą, w jakiej działamy, jednocześnie jest łatwa do zapamiętania.

Profesjonalnie dostarczany hosting zapewni nam bezpieczne i szybkie łącze internetowe, dzięki któremu zadowoleni będą nasi potencjalni klienci oraz oczywiście my, jako zarządzający witryną.

Sprzedajemy

Po przebrnięciu przez wszystkie wymienione etapy nasz sklep internetowy może w końcu zacząć zarabiać. Oczywiście warto, szczególnie na początku, zainwestować w promocję sklepu, np. poprzez jego pozycjonowanie, dzięki któremu nasza zakupowa witryna znajdzie się wysoko w wyszukiwarkach po wpisaniu przez internautę konkretnego słowa lub kilku słów, przykładowo, na frazę silnik samochodowy lub klocki hamulcowe.

© 2011, aptus. Wszystkie prawa zastrzeżone.